Gooi hem vol met zonne-energie

De eerste laadpaal voor elektrische wagens die volledig gevoed wordt door zonne-energie, is klaar. Hij staat in Grobbendonk en is een Europese primeur.

Het laadstation is een initiatief van het bedrijf ElectraSun uit Nijlen. Zulke laadpalen duiken de laatste tijd wel vaker op (zie kader), maar dit initiatief is uniek omdat alle elektriciteit afkomstig is van zonne-energie. Om dat klaar te spelen ligt er naast de laadpaal een veld met ongeveer tienduizend vierkante meter aan zonnepanelen.
‘Dat zijn ongeveer 6.500 panelen die samen één miljoen kilowattuur kunnen produceren’, zegt Dirk De Vroede. Samen met zijn Nederlandse zakenpartner Hans Lambrechts leidt hij ElectraSun. ‘Daarmee kunnen we probleemloos 500 elektrische wagens voorzien van energie, goed voor 7,5 miljoen “groene, kilometers per jaar.’ Voor gewone particulieren is een installatie van 20 vierkante meter op het dak echter ruim voldoende om een wagen 350 kilometer te laten rijden, weet De Vroede.

De totale capaciteit van de installatie is vergelijkbaar met het jaarverbruik van zowat 300 gezinnen. ElectraSun berekende dat dankzij het nieuwe tankstation elk jaar 750 ton CO2-uitstoot wordt vermeden. Het bedrijf mikt onder meer op wagens van werknemers die dagelijks naar het bedrijfsterrein komen waar het tankstation is ingeplant. Zij kunnen hun wagen ‘voltanken’ terwijl ze werken.

Volgens De Vroede is het opladen van elektrische wagens met zonne-energie een stuk schoner dan wanneer je ze in een gewoon stopcontact steekt. ‘Op die manier verplaats je het milieuprobleem immers alleen maar’, zegt hij. ‘Want de elektriciteit die uit de stekker komt, wordt in de meeste landen opgewekt in steenkool- en bruinkoolcentrales die massa’s CO2 produceren. Met zonne-energie is de CO2 helemaal verdwenen. Er zijn bovendien nog enkele voordelen: je wordt onafhankelijk van olie, die bovendien ooit zal opraken, en je hebt geen distributiekosten of -verlies, want je produceert alle stroom lokaal.’

De totale investering om een hectare aan zonnepanelen te plaatsen, kostte ElectraSun zo’n 3 miljoen euro. Gebaseerd op de 60 euro die een volle tank diesel kost en rekening houdend met het aantal kilometer dat je daarmee kan rijden, levert de dagelijkse elektrische oplading van 500 auto’s zo’n 600.000 euro aan inkomsten. ‘Dat betekent dat er voldoende terugverdiencapaciteit is voor investeerders en ook voor de overheid om deze ontwikkeling breed te stimuleren door bijvoorbeeld een waarborgregeling. En zonder dat er op lange termijn nog enige subsidie nodig zal zijn.’

De overheid kan volgens De Vroede ook in belastingen een graantje meepikken. ‘Waarschijnlijk zullen we naar een vergelijkbaar systeem gaan zoals Nederland voorziet. Er zullen speciale “kastjes, in de wagens komen die in de gaten houden wanneer je elektriciteit “tankt,. Daarop zal dan een hogere taks geheven worden, want het verlies aan dieselaccijnzen zal de staat meer dan waarschijnlijk willen compenseren.’

Bron : Standaard.be

Stem of voeg toe aanUitleg over het gebruik van deze icons :  Plaatsen/stemmen op NUjij Plaatsen/stemmen op eKudos Plaatsen/stemmen op MSN Reporter Voeg dit artikel toe aan Del.icio.us Voeg toe aan je Google bladwijzers Plaats dit bericht op Twitter Geef dit als tip aan je Hyves-vrienden Voeg toe aan je Facebook-profiel Deel met je LinkedIn-contacten Abonneer je op de RSS-feed van deze site Print deze pagina of genereer een PDF-bestand